Niniejszy zbiór klauzul pochodzi z przeanalizowanych przez Rzecznika Finansowego umów lub regulaminów kredytów hipotecznych zawieranych przez banki z klientami w latach 2002-2009. Ponieważ Rzecznik opierał się na wzorcach przesłanych przez klientów w ramach postępowań interwencyjnych czy na potrzeby wydania tzw. istotnych poglądów, zbioru nie należy traktować jako katalog zamknięty.
Przy każdej z klauzul jest informacja czy jej zastosowanie w umowie , może skutkować nieważnością całej umowy czy też możliwością zwrotu nadpłaconych kwoty. To wskazówka, która powinna pozwolić Ci na samodzielne sformułowanie reklamacji do banku.
Jeśli w Twojej umowie kredytowej lub regulaminie znajdujesz zapis identyczny, możesz:
- wystąpić z reklamacją do banku, a następnie w przypadku negatywnie rozpatrzonej reklamacji, przesłać ją do Rzecznika Finansowego, Rzecznik dokona analizy (więcej o postępowaniu interwencyjnym);
- wystąpić na drogę sądową a do Rzecznika Finansowego przesłać wniosek o istotny pogląd, którym Rzecznik Cię wesprze w procesie (więcej o procedurze uzyskania istotnego poglądu).
Ważne! W przypadku procesu sądowego należy mieć jednak na względzie, że każda sprawa – jej stan faktyczny – jest oceniana indywidualnie przez niezawisły sąd. Stąd trudno zagwarantować, że w każdym przypadku sąd wyda orzeczenie stwierdzające nieważność umowy w przypadku nawet istnienia w niej postanowienia będącego klauzulą abuzywną.