Ustawa wprowadzająca „wakacje kredytowe” wejdzie w życie w najbliższy piątek 29 lipca. Założenia ustawy przewidują zawieszenie spłaty kredytu łącznie do ośmiu miesięcy. Uprawnione do skorzystania z ulgi są osoby, które spłacają kredyt hipoteczny w polskiej walucie, zaciągnięty na własne potrzeby mieszkaniowe.
Rzecznik Finansowy radzi, jak skutecznie złożyć wniosek, aby raty kredytowe zostały zawieszone na cały wnioskowany okres.
Zgodnie z ustawą o „wakacjach kredytowych” spłata kredytu zostaje zawieszona na okres lub okresy wskazane we wniosku z dniem doręczenia wniosku do kredytodawcy. Kluczowy dla możliwości skorzystania z „wakacji kredytowych” jest więc moment doręczenie wniosku.
W związku z tym Rzecznik Finansowy zwraca uwagę, żeby zachowywać potwierdzenie nadania lub osobistego złożenia wniosku w oddziale banku.
- Jeżeli wniosek składany jest do banku w wersji papierowej, za pośrednictwem operatora pocztowego, warto wysłać wniosek listem poleconym za potwierdzeniem odbioru i zachować dowód nadania wniosku.
- Jeżeli wniosek składany jest w formie papierowej, w oddziale banku, warto zadbać o to, aby otrzymać pisemne potwierdzenie przyjęcia wniosku przez pracownika banku.
Pamiętać należy, że decydująca dla zawieszenia spłaty kredytu jest data doręczenia wniosku do kredytodawcy, a nie jego nadania w placówce pocztowej. W przypadku, gdyby doszło do ewentualnych nieprawidłowości z procedowaniem wniosku, potwierdzenie nadania będzie dowodem na to, że wniosek trafił do kredytodawcy w określonym dniu.
Rzecznik Finansowy równocześnie podkreśla, że Klienci, którzy napotkają problemy i nieprawidłowości wynikające z realizacji przez banki wniosków o „wakacje kredytowe”, mogą zgłaszać się o pomoc do Biura Rzecznika Finansowego.