Nowe zabezpieczenie korespondencji e-mail od Rzecznika Finansowego

Mając na celu zwiększenie ochrony danych osobowych i w związku z wymaganiami polityki bezpieczeństwa informacji, Biuro Rzecznika Finansowego wprowadziło niezbędną modyfikację w korespondencji z Klientami. Zmiana dotyczy korespondencji e-mail z załącznikami zawierającymi m.in. dane osobowe Klientów, które obecnie zabezpieczane są hasłem.

Jak otworzyć zaszyfrowany plik?

Do otwarcia pliku niezbędne jest posiadanie na komputerze dowolnego programu archiwizującego. Może to być jeden z dostępnych bezpłatnie programów, np. 7-ZIP (https://7-zip.org.pl).

Jeśli w przesłanej Rzecznikowi Finansowemu korespondencji e-mailowej Klient podał swój numer telefonu komórkowego, hasło do otwarcia pliku zostanie przesłane Klientowi wiadomością SMS.

W przeciwnym wypadku, korespondencję z Rzecznikiem Finansowym należy uzupełnić o numer telefonu (przesłać dodatkowy e-mail z numerem własnego telefonu komórkowego) – po uzupełnieniu informacji, hasło zostanie przesłane SMS-em na podany numer.

Szczegółowa instrukcja otwarcia zaszyfrowanego pliku znajduje się również w korespondencji od Rzecznika Finansowego, wraz z dokumentacją.

Ważne: system operacyjny komputera może domyślnie (po dwukrotnym kliknięciu) otwierać plik w programie, który nie umożliwia otwarcia dokumentu zabezpieczonego hasłem. By otworzyć go we właściwym programie, należy po zapisaniu pliku na dysku, zaznaczyć go prawym przyciskiem myszy i wybrać odpowiednią aplikację (np. 7-ZIP) do otwarcia zabezpieczonego pliku.

Uwaga: Hasło może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Otwarcie pliku wymaga dokładnego wpisania hasła, wielkość liter również ma znaczenie! Hasło musi zostać wpisane w całości.

Warto zaznaczyć, że powyższa procedura nie dotyczy korespondencji prowadzonej z Rzecznikiem Finansowym przez ePUAP (Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej).

Przypominamy: Rzecznik Finansowy wysyła korespondencję jedynie z domeny @rf.gov.pl. W korespondencji od Rzecznika Finansowego nie znajdziesz nigdy żadnych programów do zainstalowania, informacji o dopłacie lub niedopłacie, próśb o podanie danych do logowania lub haseł do bankowości internetowej, itp. W korespondencji od Rzecznika Finansowego zawsze znajdziesz numer – sygnaturę własnej sprawy (w temacie maila), a w stopce wiadomości klauzulę RODO.