Rośnie dynamika napływu wniosków do Rzecznika Finansowego od osób poszkodowanych przez posiadaczy polis OC komunikacyjnego w firmie Gefion. Dlatego Rzecznik przekazuje informacje w tym zakresie Komisji Nadzoru Finansowego.
Nieprawidłowości dostrzegane w funkcjonowaniu zagranicznego zakładu ubezpieczeń Gefion Insurance A/S z siedzibą w Kopenhadze zaniepokoiły Rzecznika Finansowego już na początku ubiegłego roku. Jego przedstawiciele spotykali się z reprezentantami firmy Gefion. Wskazywali na zidentyfikowane do tej pory problemy i zaapelowali o podjęcie odpowiednich działań mających zatrzymać wzrost liczby skarg.
– Niestety mimo zapewnień i deklaracji nie widzimy poprawy. Wręcz przeciwnie dynamika napływu wniosków o interwencję wciąż rośnie – mówi Krystyna Krawczyk, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego w biurze Rzecznika Finansowego.
Problem coraz większy
Po I półroczu 2018 r. do Rzecznika Finansowego wpłynęły 82 wnioski dotyczące Gefiona. Należałoby się spodziewać, że w całym roku będzie około 160 wniosków lub mniej. Tymczasem – według wstępnych danych – trafiło ich łącznie 183. W tym, aż 172 dotyczą OC komunikacyjnego. Daje to firmie wysokie siódme miejsce w zestawieniu sporządzanym ze względu na liczbę wniosków do Rzecznika Finansowego dotyczących OC komunikacyjnego z udziałem na poziomie 4,6%. Dla porównania, po III kwartałach 2018 r., firma zajmowała 14 pozycję ze względu na przypis składki z tego typu umów, z udziałem na poziomie 0,9%.
– Udział w liczbie wniosków do nas powinien być przynajmniej proporcjonalny do udziału w rynku, a najlepiej być jak najmniejszy. Jeśli na firmę mamy ponad cztery razy więcej skarg niż wskazywałby na to udział rynkowy, to jest to bardzo poważny sygnał o problemach z likwidacją szkód. Tym bardziej że równocześnie obserwujemy, jak z kwartału na kwartał rośnie znaczenie tej firmy w tym segmencie rynku. Stąd, kontynuując naszą współpracę w tym obszarze, poinformowaliśmy Komisję Nadzoru Finansowego o tym jak wygląda sytuacja po wstępnym podsumowaniu 2018 r. – informuje Krystyna Krawczyk.
Gdzie się skarżyć?
Eksperci Rzecznika Finansowego odebrali w 2018 r. 116 telefonów z prośbą o poradę jak postępować w sporze z tą firmą. Część osób czuła się zaniepokojona statusem spółki, która działa w Polsce na zasadzie swobody świadczenia usług, a zarejestrowana jest w Danii. Stąd pojawiają się pytania w którym kraju toczyłby się ewentualny spór sądowy. Dezorientację wśród poszkodowanych budzi też fakt, że przedstawicielem Gefiona w Polsce jest Polins Sp. z o.o., a szkody likwiduje firma Crawford Polska Sp. z o.o. Część osób nie wie, do kogo w tej sytuacji zgłosić się z reklamacją.
– Reklamację należy składać do firmy Crawford Polska Sp. z o.o. Zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez Komisję Nadzoru Finansowego, to ona jest przedstawicielem Gefion Insurance do spraw roszczeń w Polsce – wyjaśnia Aleksander Daszewski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.
Dodaje, że ewentualny pozew należy kierować wobec firmy Gefion Insurance (dla celów procesowych podając adres zagraniczny), ale można go dostarczyć na adres jej przedstawiciela do spraw roszczeń w Polsce czyli Crawford Polska Sp. z o.o.
– Pozew należy złożyć do sądu w Polsce w miejscu swojego zamieszkania lub zdarzenia. Nie ma też potrzeby tłumaczenia dokumentacji na język obcy – dodaje Aleksander Daszewski.
Skuteczne interwencje
Warto jednak zauważyć, że zanim trafi sprawa do sądu warto skorzystać z postępowania interwencyjnego Rzecznika Finansowego wobec Gefiona.
– Z pierwszych podsumowań spraw zakończonych w 2018 r. wynika, że w pełni pozytywnie dla klienta zostało zakończonych około 64% spraw dotyczących roszczeń z polis OC komunikacyjnego wystawionych przez Gefiona. Jeśli weźmiemy pod uwagę również ugody czy sprawy, w których ubezpieczyciel w części zaspokoił roszczenia poszkodowanych, to ten wskaźnik sięga nawet 80% – wylicza Krystyna Krawczyk.